recensie: Fluisteringen van Licht

recensie: Fluisteringen van Licht

Zinweb-recensie van het werkboek 2008/2009 door Marjo Kuipers

Bij een boek dat gaat over de adventstijd en de voorbereiding daarop, verwachtte ik een kleurrijk boek, gedichten, foto"s, verhalen en overdenkingen. Maar dit boek is tegengesteld. Zwart wit, sober, een viertal tekeningen, een labyrint op stevig karton. Het geheel is samengebonden als een ringmap met schrijfblaadjes. Op de kaft is een labyrint afgebeeld in een paarse achtergrond.

En al die schrijf- en lege ruimtes hebben een bedoeling blijkt als we de ondertitel lezen:  'Werkboek creatief schrijven en mediteren voor advent en kerst'. Het is zoals de schrijfster in de inleiding aangeeft: een werkboek om stil te staan en onze aandacht naar binnen te richten, juist in een tijd waarin de wereld om ons heen roept om onze aandacht.

Heel wat schrijfruimte die gevuld moet worden. Lastig? Moeilijk? Volgens mij niet. De schrijfster geeft stapsgewijs een zeer duidelijke uitleg hoe je dit bezinnend en meditatief schrijven kunt beoefenen en aanleren. Door middel van opdrachten en voorbeelden ga je al oefenend en schrijvend de adventstijd in. Tips, oefeningen en manieren om ook innerlijk tijd te maken voor dit werkboek worden aangereikt. De uitleg is helder, duidelijk en systematisch, evenals de uitleg over het gebruik van het vingerlabyrint.
Het geheel komt niet zo zwaar over dat je denkt "waar ben ik aan begonnen." Overal zijn korte gedichtjes en teksten die het een en ander verduidelijken.

Opbouw

Elke week is op dezelfde manier opgebouwd. Het schrijven gebeurt aan de hand van oefeningen, citaten, inspirerende uitspraken en gebeden. Regelmatig moet je ook even terugkijken wat je geschreven hebt. Zo is er een doorlopende lijn in de hele adventstijd. Een creatieve ervaren schrijver heeft misschien niet al die vragen nodig en geeft zijn eigen invulling aan de teksten en opdrachten. Die ruimte mag er ook zijn vind ik. Maar iemand die nog nooit zijn gedachten op papier heeft gezet, kan door middel van de opdrachten en vragen komen tot het creatief en meditatief schrijven als voorbereiding op de kersttijd. Dit vind ik ook de sterke kant van dit werkboek. Het biedt genoeg mogelijkheden en tips om aan de slag te gaan. Maar ook genoeg inspirerende teksten en gedichten en citaten om over na te denken of gewoon te lezen. Je leeft op een actieve en betrokken manier toe naar kerstmis. Het werkboek gaat door tot 6 januari. Een goede mogelijkheid om ook mediterend en schrijvend na te denken over de mogelijkheden van het nieuwe jaar.

Bezinning

Dit boek is geschikt voor een persoonlijke bezinning op de adventstijd, kerstmis en het nieuwe jaar. Daarnaast reikt de schrijfster mogelijkheden aan om dit in een groep te doen.

Ik vraag je geduld te hebben met alle onopgeloste vragen in je hart

en te proberen de vragen zelf lief te hebben

Ik zou dit boek willen aanraden aan een ieder die op een actieve manier zich wil voorbereiden op kerstmis en het nieuwe jaar en zich wil bezinnen op een creatieve invulling van de stille tijd. Dit boek is een moment van rust tijdens de decemberdrukte.

Welk citaat spreekt mij aan. "Ik vraag je geduld te hebben met alle onopgeloste vragen in je hart en te proberen de vragen zelf lief te hebben. Zoek niet naar antwoorden, die kunnen niet gegeven worden. Want antwoorden zijn het leven niet. Het gaat er om te leven. Leef de vragen. Misschien leef je dan geleidelijk aan zonder het te merken in de antwoorden."

Rust vinden in de hectiek van de decembermaand

Ik zou willen eindigen met het gevoel dat dit boek mij geeft, als ik er doorheen blader en dit citaat steeds weer lees. Gun je zelf hier de tijd voor in de drukte van de decembermaand. Begin maar gewoon met schrijven en voel je rustig worden in de hectiek van de decembermaand.