Hoe kan ik schrijven zonder sterke concentratie? (4)

Hallo Christine,

Ik heb een aantal jaren geleden beroertes gehad. Nu heb ik therapie al een aantal maanden. Ook ben ik onder behandeling van een psycholoog wat best resultaat heeft.

Nu kreeg ik advies van mijn behandelend psycholoog om weer te gaan schrijven. Dit deed ik voor de beroertes ook. Mijn concentratie laat het afweten en wanneer er te veel informatie word gegeven neem ik het niet meer op.

Hoe kan ik het beste beginnen? Ik ben begonnen met kort op te schrijven wat ik die dag gedaan heb. Hoe verder of wat? Kun je mij wat handgrepen geven?

Groet, Tineke

Dag Tineke,

Kort en krachtig schrijven is voor iedereen een belangrijke sleutel en dat geldt zeker als jij je moeilijk(er) kunt concentreren. We willen vaak te veel en het liefst ook nog in één keer alles perfect en compleet beschrijven, maar dat is simpelweg onmogelijk!

 

Schrijven in het dagboek is even op adem komen en de aandacht van buiten naar binnen, vanuit de wereld terug te brengen naar je zelf. Schrijven is ontmoeten en het is ont-moeten, jezelf ontdoen van al het vele ‘moeten’ dat we onszelf en elkaar opleggen. Schrijven is even stilvallen in de ontmoeting met onszelf en met oprechte aandacht de vraag stellen: “Waar gaat mijn aandacht naar toe?”.

 

5 Tips om te kunnen schrijven én er van te genieten!

  1. Geef jezelf toestemming om kort, onvolledig en zonder een duidelijke volgorde te schrijven. Het belangrijkste is om te schrijven, je pen in beweging te krijgen en te verwelkomen wat er op papier komt, precies zoals het er komt.
  2. Alles wat je schrijft is een momentopname. Streep niets door, maar schrijf desnoods op een later moment een aanvulling of een nieuwe versie.
  3. Lijstjes schrijven zijn een geweldige manier om kort en krachtig een sfeerimpressie te schrijven. Trefwoorden zijn voldoende. Probeer het maar eens om een lijstje te schrijven over:
    1. Hoe voel ik me nu?
    2. Wat wil ik van deze dag bewaren?
    3. Dingen die ik wil doen
    4. Dingen die ik wil loslaten
    5. Hoe gaat het met mijn gezondheid?
    6. Waar heeft mijn lichaam behoefte aan?
    7. Waar heeft mijn ziel behoefte aan?
  4. Na het lijstje kun je er een item uitkiezen en bijvoorbeeld 3 regels tekst over schrijven. Als deze omvang te weinig voelt, dan kun je met jezelf afspreken om bijvoorbeeld 5 regels te schrijven.
  5. Schrijf niet te lang achter elkaar, maar probeer wel in een ritme te komen dat bij je past door bijvoorbeeld een paar keer per week te schrijven. Met ieder lijstje dat je schrijft bouw je verder aan een veilige plek waar jij jezelf kunt ontmoeten en waar je kunt ontdekken wat van waarde voor je is.

 

Heb je behoefte aan meer inspiratie?

Kijk dan eens naar mijn nieuwe schrijfboekje dat helemaal over lijstjes gaat.

Ik wens je alle goeds en veel schrijfplezier toe!

Hartelijke groet,
Christine de Vries

 

Heb jij voor mij ook een vraag over creatief (dagboek) schrijven?

Stel jouw vraag niet op dit weblog, maar mail het naar me in een bericht via mijn website. Je krijgt zeker antwoord.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.